onsdag 28 november 2012

Tankar om livet, så här en onsdag

Jag tror det är hemligheten när man skaffar barn, att hitta någon typ av balans. Detta är bara min teori inget jag kan stödja med fina forskningsartiklar. Detta kan säkert gälla vid massa andra tidpunkter i livet också. Men den stora förändringen i just mitt liv är att Ella kommit till världen. 

Så det viktigaste tror jag är att inte glömma bort sig själv. Det går inte att leva sitt liv som innan men man måste fortfarande göra något för sin egen del. Om det betyder att ta en lång varm dusch, träna eller bara få läsa en bra bok, i fred i en timme. Det är inte lätt men man borde försöka ta sig den tiden. Här snackar vi kanske en eller någon dag i veckan.

För att man ska kunna ge glädje och energi till människor runt sig, i detta fallet ett nytt litet tillskott så måste man ju ha lite att ta av. Tar energin slut så blir det svårt att ge något alls. 

Det är precis så jag känner efter en tuff arbetshelg då man sovit dåligt. Då behöver man fylla på med energi. Man ska ju försöka undvika att ta energi av sin partner, det kan resultera i att bägge bli trötta. 

Sen kommer det också till att det är viktigt att din partner får fylla på med energi. Att han kan lämna lägenheten och göra nått. För att lämna lägenheten för att jobba räknas inte. Jag blir personligen inte piggare av att jobba direkt. Dessutom om bägge har lite som man pysslar med så får man något fint att prata om. Lite som i avsnittet från Solsidan (en svensk TV serie) då Alex ska ut och åka skateboard. Helt underbart avsnitt. 

Det handlar ju om att hitta en balans mellan energin man ger och energin man får in. Men ju mer energi man har ju mera kan man ju ge till sina små. 

Ja, detta var mitt bidrag av visa ord. Det kan väl också sägas att det inte är så himla lätt alla gånger heller. Ibland vill man ju bara ta Ella, lägga henne i sin säng och önska att hon somnade och dra en filt över sig. Men man kan ju ha något att sträva efter. 

När jag gick på gymnasiet så hade vi idrottspsykologi. Då sa min lärare att man skulle skapa en mental bild av målet man ville uppnå, kunde man de så skulle det vara lättare att lyckas. Bra måtto tänkte jag och nu dagdrömmer jag kanske lite för ofta istället.

Så kan vi ju avsluta med lite bilder från igår. Fantastiskt vad lätt man kan underhålla ett barn. 




1 kommentar:

  1. Tänkvärt text :)
    Låter som något sånt där djupt som jag hade kunnat skriva xD,

    SvaraRadera